Even voorstellen: Manuel Wieler

Gepost op 30 januari 2025
„Bij WKK werken we nauw samen, zowel tussen als binnen de afdelingen, zodat iedereen zijn steentje bijdraagt aan het succes.“
Naam: Manuel Wieler
Functie: Marketeer
Vestiging: WKK Duitsland
Hoe ben je bij WKK terechtgekomen?
In mijn vorige functie als Business Development Manager had ik naast marketing ook verkoopgerelateerde taken. Omdat ik mijn focus echter volledig op marketing wilde leggen, begon ik te zoeken naar een exclusieve marketingfunctie. In die tijd ontmoette ik iemand die al bij WKK werkte en daar erg positief over was. Gelukkig was WKK op dat moment op zoek naar een Marketing Specialist voor de Duitse vestiging.
Welke drie woorden komen in je op als je aan WKK denkt?
Familiegericht, internationaal, teamwork.
WKK wil de grootste leverancier van kabelbinders en krimpkousen in Europa worden. Hoe kun jij daaraan bijdragen?
Bij WKK werken we nauw samen, zowel tussen als binnen de afdelingen, zodat iedereen zijn steentje bijdraagt aan het succes. Binnen de marketingafdeling richt ik mij op de volgende speerpunten:
- Het plannen en uitvoeren van online advertenties en beurzen om op het juiste moment zichtbaar te zijn.
- De implementatie van een omnichannel-strategie die altijd relevante informatie biedt via innovaties en automatisering.
- Ondersteuning van de verkoop door gerichte leadgeneratie.
- Het delen van de kennis die WKK in meer dan 40 jaar heeft opgebouwd.
- Brandmanagement van het merk WKK.
- Het maken van POS-materialen.
Ik ben actief in al deze gebieden, zij het met verschillende accenten, en hoop zo bij te dragen aan het behalen van onze doelen.
WKK heeft zeven verschillende productcategorieën. Welke vind jij het interessantst?
Ik vind vooral kabelbinders, krimpkousen en onze bevestigingsclips erg interessant. Voor mijn tijd bij WKK had ik geen idee hoe uitgebreid de categorie kabelbinders is en hoe complex dit vakgebied kan zijn in vergelijking met wat je als privégebruiker ziet. Ook de werking van krimpkousen en hun brede toepassingsmogelijkheden, zoals kabelmarkering, waren nieuw voor mij en blijven een fascinerend onderwerp.
Omdat de bevestigingsclips oorspronkelijk uit de WKK Automotive-divisie komen, die zijn oorsprong in Duitsland heeft, hebben medewerkers in Duitsland automatisch een nauwere band met de clips. Bij de clips zie je vooral het doel van WKK: een efficiënte, tijdbesparende en betrouwbare oplossing bieden voor het geleiden van bundelmateriaal. Veel van deze producten, zoals onze clips, lijken op het eerste gezicht simpel, maar hun genialiteit wordt duidelijk als je kijkt naar de voordelen en technische eigenschappen. Door de eigen ontwikkeling van de clips door WKK krijg je bovendien een goed beeld van hoeveel inspanning nodig is om een hoogwaardig product te creëren.
WKK biedt medewerkers veel voordelen, zoals thuiswerken en flexibele werktijden. Welke vind jij het beste?
Deze twee punten waardeer ik het meest. Vooral thuiswerken is een grote opluchting gezien mijn totale woon-werkafstand van 65 kilometer.
Waar kijk je naar uit als je ’s ochtends naar je werk gaat?
In marketing werken we sterk projectmatig, wat zorgt voor veel afwisseling en mij de mogelijkheid biedt om mijn dagelijkse taken grotendeels zelf vorm te geven. Deze vrijheid in het dagelijkse werk waardeer ik zeer. Bovendien kijk ik altijd uit naar de samenwerking met mijn collega’s.
Wat moeten sollicitanten meebrengen om succesvol te zijn in jouw functie?
Sollicitanten moeten goed in teamverband kunnen werken, plezier hebben in een internationale werkomgeving, experimenterend durven zijn en zelfstandig kunnen werken. We proberen altijd op de hoogte te blijven van de laatste marketingtrends, voor zover deze toepasbaar zijn voor ons. Het is een voordeel om jezelf continu te blijven ontwikkelen en open te staan voor nieuwe ontwikkelingen, zoals recente trends op het gebied van AI.